Od arbitráže k mediaci: Indie mění přístup k řešení sporů

Vláda prosazuje mediaci jako alternativu k arbitráži

Arbitráž má v Indii dlouhou tradici, sahající až k Arbitrážnímu zákonu z roku 1899, který platil ve městech Bombaj, Chennai a Kalkata. Později byl tento přístup posílen Zákonem o občanském soudním řízení z roku 1908 a Arbitrážním zákonem z roku 1940. Arbitrážní řízení bylo zavedeno jako méně formální a rychlejší alternativa soudních sporů, což mělo odlehčit soudnímu systému a podpořit přátelské podnikatelské prostředí.

V průběhu let se indické zákony o arbitráži přizpůsobovaly obchodním potřebám. Významným milníkem byl Arbitrážní a smírčí zákon z roku 1996, který se inspiroval vzorem UNCITRAL pro mezinárodní obchodní arbitráž a položil základy pro smírčí řízení.

Evoluce zákonů o arbitráži

Indie své zákony o arbitráži postupně modernizovala, aby vyhověla nárokům komerční sféry. Novela Arbitrážního a smírčího zákona z roku 2015 zdůraznila autonomii stran a konečnost arbitrážních rozhodnutí, což mělo minimalizovat zásahy soudů a urychlit řízení. Tyto reformy přispěly k tomu, že Indie začala být vnímána jako přátelská jurisdikce pro smírčí řízení.

V roce 2017 doporučil výbor na vysoké úrovni posílení institucionální mediace na úkor ad-hoc arbitráže. Odpovědí na tuto výzvu byla zpráva NITI Aayog z roku 2021 o online řešení sporů, která vedla k vytvoření Arbitrážní komory Indie v roce 2024.

Směrnice Ministerstva financí z června 2024

Ministerstvo financí vydalo 3. června 2024 směrnici, která obsahuje klíčová doporučení pro arbitráž a mediaci ve veřejných zakázkách. Mezi hlavní body patří:

  • Arbitráž by neměla být automaticky zahrnována do smluv.
  • U sporů do hodnoty 10 crore může být arbitrážní řízení zahrnuto, ale u vyšších částek je nutný souhlas vyšších úředníků.
  • Důraz na institucionální arbitráž před ad-hoc řízením.
  • Mediace podle Zákona o mediaci z roku 2023 má být upřednostněna pro přátelské řešení sporů.

Tato doporučení však nejsou závazná a strany mohou nadále využívat soudní spory nebo arbitráž.

Důvody pro přechod k mediaci

Ministerstvo financí upozornilo na několik problémů spojených s arbitráží, včetně zdlouhavosti, vysokých nákladů a častého napadání arbitrážních rozhodnutí. Mnozí úředníci ve vládních firmách nechávali spory přejít do arbitráže, aby se vyhnuli odpovědnosti za rozhodnutí.

Data však ukazují, že soudní spory bývají časově náročnější než arbitráž. Růst možností online řešení sporů (ODR) situaci zlepšil a umožnil řešení konfliktů během 90 dnů.

Směrnice IRDAI pro pojišťovnictví

IRDAI v říjnu 2023 omezila arbitráž pro retailové pojištění a stanovila, že arbitrážní dohody se budou uzavírat jen u komerčních pojistek, pokud to strany uznají za vhodné. Cílem bylo využít dostupné mechanismy, jako jsou ombudsman a spotřebitelské soudy. Přestože zůstává arbitráž rychlejší alternativou, mediace je stále více podporována.

Výhody mediace

Mediace nabízí rychlost, úsporu nákladů, důvěrnost a pomáhá zachovávat obchodní vztahy. Je však závislá na ochotě stran spolupracovat a není vhodná pro případy vyžadující právní precedens.

Závěr

Přechod od arbitráže k mediaci představuje snahu vlády o efektivnější a méně nákladné řešení sporů. Kombinace obou přístupů může vytvořit komplexní systém, který podpoří přátelské podnikatelské prostředí v Indii.

(Dr. Navneet Sharma je generální ředitel CUTS Institute for Regulation and Competition. Kritika Sethi je spoluzakladatelkou WeVaad.)


Komentáře:

Zatím žádné komentáře.


Přidat komentář: