Můžete řešit konflikty ještě předtím, než vzniknou? Se správným přístupem k prevenci konfliktů je to možné.
I když tradiční moudrost naznačuje, že emoce nepatří ke stolu pro vyjednávání, profesor Daniel Shapiro, zakladatel a ředitel Harvard International Negotiation Program, nesouhlasí. Jeho výzkum ukazuje, že efektivní zvládání emocí vám poskytuje větší moc a kontrolu, jak při vyjednáváních, tak v mezilidských vztazích. Jeho osvědčený rámec a strategie prevence a řešení konfliktů jsou využívány vůdci po celém světě k dosažení lepších výsledků.
Jak se angažovat v prevenci konfliktů
Jak tedy přistupovat k prevenci konfliktů, když nevíte, kdy může konflikt vzniknout?
Ke konfliktům často dochází, když nedokážeme promyslet vlastní zájmy. Můžeme například cítit urážku, když se doslechneme, že si kolega přivlastnil zásluhy za projekt, na kterém jsme pracovali společně. Máme krátkodobý zájem na tom, tuto nepravdu napravit, pokud je to pravda.
Zároveň však můžeme přehlížet důležitější dlouhodobý zájem: přispívat k funkčnímu pracovnímu prostředí, kde se konflikty řeší produktivně a vztahy se posilují. Když se zaměříme na dlouhodobé zájmy, jsme schopni lépe reagovat a situaci prověřit, než se do konfliktu přímo vrhneme.
Diverzita názorů a její přínos
Prevence konfliktů není vždy ideální řešení. Může totiž bránit kreativnímu řešení problémů. Ti nejlepší vůdci se obklopují lidmi s různorodými názory, styly a perspektivami. Tato rozmanitost umožňuje pohled na problém ze všech úhlů.
Někdy se během vyjednávání příliš rychle spokojíme s dohodou a přenecháme na stole hodnotu, protože se bojíme nesouhlasit s ostatními. Pokud se však cítíme svobodně vyjádřit svůj nesouhlas a jsme k tomu dokonce povzbuzováni, otevíráme si cestu k různým perspektivám a podporujeme důkladnější rozhodovací proces nebo vyjednávání.